Wednesday, August 20, 2008

買履信度

鄭人有且買履者,先自度而置之其坐,至之市而忘操之,已得履,乃曰:「吾忘持度。」反歸取之。及反,市罷,遂不得履。人曰:「何不試之以足?」曰:「寧信度,無自信也。」
<韓非子. 外儲說左上>


之前多次收到使用台灣yahoo電子信箱自動發出的病毒信件. 這些信件的共同特色是標題煽動,有些帶有情色字眼且往往使用新新人類火星文, 內容空白或非常簡短,必有附件夾檔.而病毒就在夾檔中. 一開始收到這類信件我的處理方式就是刪除信件然後回信給對方告知對方: "你的信箱被拿來寄送病毒了"! 我不知道對方在收到我的回信之後有什麼動作,不過顯然地有些朋友因此申請別的帳號並通知我他新的信箱.

刪除信件與通知對方雖然煩人,但也沒有特別不便,我因此與這些無聊信件共處了一段時間, 直到最近.

某日DG問我是否寄送標題為"好消息~~"的信件給他. "沒有啊,"我說, 我這人有老人的毛病,根本不會使用那些新新人類的符號像是"~~",或是使用"ㄋ"代替"你"等這類火星文. 他直接把信件刪除的同時,我到我的寄件備分(Sent folder)裏的確看到了同名信件. 陸續有朋友跟我確認那封信是否真的是我蓄意寄出的.

我知道我的信箱被盜用了! 我緊急通知通訊錄裏親朋好友yahoo的伺服器遭駭客盜入擅用我的名義發出信件,請各位直接刪除. 我採取的第二個動作是更改密碼, 最後還很雞婆地將這件事回報給yahoo網管,告知yahoo信箱被盜用. 過了兩天吧! Yahoo的客服回覆信件, 表示為了證明我的信箱被盜用, 必須提供個人身分證件(photo id). Yahoo回信的原文如下.

-------------------

Hello,Thank you for writing to Yahoo! Mail.

If you are an individual being impersonated by a Yahoo! Mail user, Iwill need a signed statement from you denying any involvement with theaccount, as well as a copy of the email (including full Internetheaders) that is going out in your name. If you do not have an actualemail message, please give us a detailed explanation of why you believeyou are being impersonated. I will also need a copy of your photo ID.If your company is being impersonated by a Yahoo! Mail account, I willneed a signed statement on company letterhead denying any involvementwith the account, as well as a copy of the email (including fullInternet headers) that is going out with the company name.You may fax your statement to us at: (XXX)XXXXXXX

If you choose to fax, please make sure to adjust your copy machine tothe lightest setting so that your photo ID will be legible. Please include any contact information on your cover sheet, in case we need toget in touch with you. Please send it to the attention of "Mail Abuse".You may also, if you choose, send your report to us by postal mail at: Yahoo! Customer Care Attn: Mail Abuse XXXXXXXXXX Sunnyvale, CA XXXXX

I look forward to receiving this information from you. Yahoo! takesmatters such as impersonation very seriously. I will be happy to conducta thorough investigation upon receipt of the necessary documents fromyou.I await your response so I may investigate your issue.Thank you again for contacting Yahoo! Mail.

Regards,
XXXX
----------------------

我雖然可以理解yahoo要我提供身分證件以證明我才是真正的帳號擁有者, 但卻不認為唯有提供有相片的身分證明才能證明我是該帳號的真正主人. 更何況如果我猜測不假, 既然他的伺服器被駭客入侵,我又提供身分證件的話豈不是更方便駭客盜取我個人資料?

本來打算就此放棄了, 就在我的猶豫與姑息下過了幾天. 今天(8/20)我又收到由朋友帳號發出的偽信件. 心想,如果不讓yahoo正視這件事情恐怕我最後也只能改申請其他電子郵件了.

我因此找出垃圾桶裡的幾封信,包含1)朋友L回信告訴我信箱被盜用的信, 2)我通知朋友直接刪除該信的備分. 我把這些信件轉成圖檔之後剪輯成ppt檔當成附件,然後洋洋灑灑(其實是因為不知道如何簡明扼要的陳述啦:P)的回了yahoo網管的信件. 反正重點是: 我雖然可以理解對方要求出示photo id證明自己,但礙於擔心個人資料被盜用恕無法照辦. 不過為了協助yahoo調查,我把相關的電子郵件轉成圖檔如附件,希望對方可以據此調查. 我也解釋了我推測是yahoo的伺服器被駭客侵入的根據.

用photo id來證明我才是我; 因為我不願意提供photo id而延誤甚至作罷,與yahoo的必須看到我的photo id才可以相信我是我而開始調查. 若不是再度收到偽信件,我才以替代方案回覆幾天前就可以做的事. 突然之間我想到買履信度的故事.


只不過到底誰是這個買鞋者? 是我? 還是yahoo?

1 comment:

GGs Adventure said...

好失敗....有人離線留言問我,請問整件事情跟買鞋有什麼關係啊?

是我太會"牽拖"嗎?